
Pitanje prijenosa poslovanja važno je za velik broj poduzeća u privatnom vlasništvu. Radi se o vrlo složenom procesu za koji ne postoje gotova rješenja. Svako poduzeće je jedinstveno – priča sa sebe.
Vjerujemo da ćete uz našu pomoć i znanje o tome kako pristupiti rješavanju problema uspjeti pronaći najbolje rješenje prijenosa poslovanja Vašeg poduzeća, te na taj način osigurati dugoročno uspješan nastavak poslovnih aktivnosti na zadovoljstvo Vas, Vaših članova obitelji, zaposlenika, kupaca, dobavljača i partnera.
Prijenos poslovanja je sastavni dio životnog ciklusa poduzeća, kao i životnog ciklusa vlasnika poduzeća. Zbog složenosti ovog pitanja – u pravnom, financijskom, poreznom, organizacijskom i emotivnom smislu, prijenos upravljanja predstavlja kritičnu fazu koju velik broj poduzeća ne uspijeva prebroditi.
Zato je važno na vrijeme angažirati profesionalne i stručne osobe koje znaju voditi takve složene procese.
Prodaja poduzeća
Prodaja poduzeća najbolja je opcija u slučaju da vlasnik želi osigurati određena sredstva za umirovljenje, kada u obitelji ne postoji adekvatan nasljednik poduzeća, a vlasnik poduzeća ne želi zadržati vlasništvo nad poduzećem, niti upravljanje prenijeti na profesionalnog menadžera. Prodaja poduzeća postavlja puno izazova i za prodavatelja i za kupca poduzeća.Definiranje vrijednosti poduzeća važno je pitanje za obje strane. Procjena vrijednosti poduzeća je složen proces, a primjena različitih metoda može dati različite rezultate. Procjena vrijednosti se temelji na sveukupnoj procjeni poduzeća koja uključuje procjenu poslovne ideje, tržišta, baze kupaca, ostvarenih prihoda i dobiti u prethodnim razdobljima, te potencijal za razvoj poslovanja i ostvarivanje prihoda i dobiti u budućnosti.
Čak i kad se koriste provjerene metode procjene, koje mogu rezultirati procjenom realne vrijednosti poduzeća, uvijek ostaje pitanje što je realna vrijednost za kupca i za prodavača. Prodavatelj često smatra da poduzeće vrijedi značajno više nego što to procjenjuje potencijalni kupac.
Te razlike mogu proizlaziti iz različitosti namjera osoba ili poduzeća koja su zainteresirana kupiti poduzeće. Za neke je kupovina poduzeća važna radi korištenja proizvoda poduzeća, tržišta, proizvodnog kapaciteta i specifičnog znanja. Drugi mogu biti zainteresirani za kupovinu poduzeća jer ono znači ostvarenje njihove vizije.
Proces prodaje
- Priprema dokumentacije - U ovoj fazi fokus je na pripremi dokumenata za kvalitetno predstavljanje poduzeća potencijalnim kupcima. Osnovni prezentacijski materijali koji predstavljaju poduzeće potencijalnim investitorima su kratki profil poduzeća ili „teaser“ i informacijski memorandum. Teaser je dokument koji sadrži osnovne podatke o poduzeću, proizvodima i uslugama, tržištu i tržišnom potencijalu te osnovne financijske podatke, dok se informacijski memorandum dostavlja investitorima koji su na osnovu kratkog profila poduzeća iskazali interes i potpisali sporazum o povjerljivosti. Informacijski memorandum detaljno prikazuje poduzeće potencijalnim investitorima i sastoji se od profila poduzeća, financijskih izvještaja i pokazatelja, SWOT analize i sažetka.
- Analiza i definiranje potencijalnih kupaca - Analizom potencijalnih kupaca procijenjujemo tko su kupci koji bi mogli biti
zainteresirani investirati u poduzeće i zašto bi bili spremni platiti očekivanu cijenu. U ovoj fazi pripremamo listu potencijalnih kupaca i definiramo strategija pristupa kupcima.
Pristup je svaki put drugačiji - te se kao potencijalni kupci mogu identificirati konkurentska poduzeća, dobavljači, klijenti, poduzeća srodnih djelatnosti, fondovi itd. - Sastanci i prezentacije - U ovoj fazi potencijalnim kupcima dostavljamo teaser, odnosno pisanu informaciju o prilici za ulaganje, te nakon toga provjeravamo ozbiljnost potencijalnih kupaca nizom dodatnih razgovora. Bitno je naglasiti da ćemo prije detaljnijeg razgovora sa zainteresiranim kupcima, odnosno prije slanja informacijskog memoranduma, vlasnika poduzeća zaštititi potpisivanjem izjave o povjerljivosti podataka, a često od potencijalnih kupaca zatražiti i pismo namjere kojim iskazuju interes za kupnju, te tek nakon toga započeti proces pregovora.
- Pregovori - Proces pregovora ključan je za uspješnu realizaciju prodaje poduzeća. Kvalitetna prezentacija poduzeća i ključnih informacija pomoći će investitoru u donošenju odluke o kupovini poduzeća. U ovoj fazi odabiremo najprihvatljiviju ponudu i pregovore fokusiramo na detalje vezane oko načina plaćanja, plaćanja troškova transakcije, definiranje poreznih obveza, jamstva da će se kupoprodaja realizirati u skladu s dogovorenom cijenom, te organiziramo postupak dubinske analize poduzeća (due dilligence). Također, sastavljamo dokument kojim definiramo glavne stavke budućeg kupoprodajnog ugovora – MoU (Memorandum of Understanding).
- Zaključenje transakcije - U ovoj fazi potencijalnom kupcu omogućujemo, na temelju dubinske analize poslovanja poduzeća, procjenu ulaganja s komercijalnog, financijskog i pravnog stajališta. Nakon dubinske analize poslovanja poduzeća zaključujemo transakciju, gdje je posebno važna stručna pravna pomoć pri sastavljanju konačnog ugovora o prodaji poduzeća u cilju zaštite interesa vlasnika poduzeća.
Zakonska regulativa i okvir
Odredbom sadržanom u članku 412. Zakona o trgovačkim društvima (ZTD) propisano je da se poslovni udjeli mogu prenositi. Za prijenos poslovnog udjela potreban je ugovor sklopljen u obliku javnobilježničkog akta ili privatne isprave koju potvrđuje javni bilježnik. Društvenim ugovorom mogu se za prijenos poslovnog udjela postaviti i drugi uvjeti, naprimjer da je za to potrebna suglasnost članova društva.U članku 415. ZTD u odnosu na pravni položaj stjecatelja poslovnog udjela propisano je da prema stjecatelju poslovnog udjela vrijede glede odnosa u društvu pravne radnje poduzete prema onome tko je taj udio prenio i radnje koje je on poduzeo prije nego što je društvu prijavljen prijenos poslovnog udjela.
Kod prijenosa poslovnog udjela također treba voditi računa o činjenici da poslovni udio može predstavljati bračnu stečevinu. Bračna stečevina definirana je u članku 36. Obiteljskog zakona, a predstavlja imovinu koju su bračni drugovi stekli radom za vrijeme trajanja bračne zajednice ili potječe iz te imovine. Bračni drugovi su u jednakim dijelovima suvlasnici bračne stečevine, ako nisu drugačije ugovorili. Jednostrano raspolaganje poslovnim djelom, bez suglasnosti bračnog druga koji se sukladno zakonu ima smatrati suvlasnikom poslovnog udjela, može biti razlog kasnijeg sudskog pobijanja takvog nezakonitog pravnog posla.
- Zakon o radu – NN 93/14, 127/17, 98/19
- Zakon o obrtu – NN 143/13
- Zakon o financiranju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave – NN 117/93, 69/97, 33/00, 73/00, 127/00, 59/01, 107/01, 117/01, 150/02, 147/03, 132/06, 26/07, 73/08, 25/12, 127/17
- Zakon o obveznim odnosima - NN 35/05, 41/08, 125/11, 78/15, 28/18
- Zakon o trgovačkim društvima - NN 111/93, 34/99, 121/99, 52/00, 118/03, 107/07, 146/08, 137/09, 152/11, 111/12, 68/13, 110/15, 40/19
- Zakon o nasljeđivanju - NN 48/03, 163/03, 35/05, 127/13, 33/15, 14/19
- Zakon o računovodstvu – NN 109/07, 54/13, 78/15, 134/15, 120/16, 116/18
- Obiteljski zakon - 75/14, 83/14, 103/15, 98/19